Onstage: Monuments of melancholy is a solo exhibition of the artist Juanli Carrión curated by Marisol Salanova at the Centro Párraga in Murcia from 3th October 2014 till 20th February 2015 which deals with the artificiality inherent in the preservation of history linked here through a series of significant placer that have become generators of history and identity. It can be understand as an aesthetic exercise that makes use of the dramaturgical codes of theatrical lighting and scenography, while questioning the language of spectacle and its use in capturing attention in real life. The United States has lead the development of the current languages of fiction and spectacle, which it currently used to both create its own history and also to direct and write it in the way it wants. The paradigm of American history takes on great magnitude because of its post-colonial reconstruction. Distributed along the middle of the country there are a series of isolated natural sites, which have been turned into historical milestones in arbitrary, confusing, and sometimes ridiculous ways. These cartographies of accidents, battles and massacres could become a map of one of the many possible U.S. Recent Histories. Some historic milestone located in Nebraska, Wyoming and Montana have been monumentalized through the intervention of society and that's where this project starts: landscapes or scenes marked by a plaque, statue, legend or monolith explaining what happened. Onstage begins with a series of site-specific installations that use specific lighting associated with dramatic codes of theater and borrow language to recount, once again, in a symbolic and ironic way what history is. It documents and questions these places condemned by their monuments at a time when the world is rethinking its way of operation, and contemporary society is redefining their culture, role models and social models, all of which reflected in these places.

Onstage. Monuments of Melancholy es la primera exposición individual del artista Juanli Carrión en la Región de Murcia y está comisariada por Marisol Salanova en el Centro Párraga del 3 de octubre de 2014 hasta el 20 de febrero de 2015. Reúne en una compleja instalación la obra reciente producida a partir de intervenciones concretas en el paisaje americano y su posterior documentación, ya que el artista reside en Estados Unidos. Resulta así una colección de fotografías, vídeos y audios seleccionados para la muestra. El artista realiza una revisión escenográfica de lugares con una potente arquitectura industrial,  que se inserta de manera fantasmagórica en el paisaje. Este es un proyecto complejo donde lo escenográfico toma protagonismo en un recorrido en el que cada espectador forma parte de la obra, pudiendo adentrarse en las construcciones efímeras que el proyecto propone. Como un conjunto de cuidadas metáforas visuales, esta obra condensa la esencia de lo que Hal Foster llama “arte de archivo” y a la vez la belleza convulsa de un ejercicio casi de paisajismo en el que la iluminación, el montaje expositivo y la relación con el mundo de la dramaturgia es fundamental. La exposición es, en resumen, una instalación que interviene la sala para provocar en el espectador/visitante una experiencia que le sugiera otra mirada hacia su entorno más próximo, un nuevo punto de vista que se detenga en estos aspectos de los lugares que contienen nuestra historia para valorar su influencia en el imaginario colectivo y en la conciencia individual.